29 Daagse rondreis door Australië

Aangepast op: 04 August 2018

Dag 1

Op 9-9-2001 om 12:00 vertrokken we van Schiphol.
Doordat er mensen moeilijkheden hadden bij de intake balie, miste ik de groep.
Pas in het vliegtuig kwam ik een paar mensen tegen die ook naar Australië gingen.

Dag 2

Na een lange vlucht kwamen we op het vliegveld van Kuala Lumpur aan, om meteen te vertrekken naar een hotel waar we de dag konden doorbrengen.
's Avonds vlogen we door naar Darwin. Tijdens deze vlucht kregen we formulieren in te vullen voor onze visums.

Dag 3

Bij het ophalen van onze bagage werden alle tassen gecontroleerd door honden. Bij de laatste balie werd je nog van alles gevraagd en werden alle tassen geopend gecontroleerd. Op de parkeerplaats stond de bus met chauffeur (Bruce) te wachten, hij bracht ons naar een motel in Darwin. Na wat geslapen te hebben, gingen we gezamenlijk naar Bicentennial park om te bespreken wat ons te wachten stond. Bruce waarschuwde ons voor de Amerikaanse mariniers die Darwin onveilig maakten (11-09-2001).

zonsondergang Zonsondergang bij Darwin.

Dag 4

We vertrokken 's morgens naar Gaguduju Cooinda Lodge.
De weg voerde ons door een prachtige omgeving. Bomen, struiken, lang gras en termieten heuvels strekten zich links en rechts van de weg uit. We stopten bij een uitkijkpunt in Ubirr om van de omgeving te genieten. Er was een tentoonstelling over de soorten dieren die in het Kakadu National Park leven.
's Middags aten we in Jaburi. Alle handbagage moest meegenomen worden omdat we van bus met aanhanger gingen wisselen. De eerste aanhanger had geen kampeer spullen. Hierna reden we door naar Gagaduju Cooinda Lodge, met nog een stop voor de grootste termieten heuvel van het park. Na het opzetten van de tenten en het verkennen van het kampeer terrein, een lekkere duik in het zwembad genomen.

termietenheuvel Termietenheuvel.

Dag 5

Vroeg opgestaan en de shuttle bus naar Yellow Water genomen. Aan het begin van de boottocht was de omgeving bedekt met mist, maar toen de zon opkwam was de mist verdwenen. Tijdens de tocht zagen we een aantal zoet- en zoutwater krokodillen en verschillende soorten vogels.

tekening1 Tekening 1

tekening2 Tekening 2

tekening3 Tekening 3

vliegende_honden.gif Vliegende honden

Dag 6

's Morgens weer vroeg met de bus vertrokken. We reden de Kakadu Highway af naar de Stuart Highway. De weg voerde door uitgestrekte wouden. Maar de vegetatie veranderde toen we zuidelijker kwamen, er waren minder bomen en er was meer gras (tall grass) te zien. We gingen de Cutta Caves bekijken, dit zijn door de aboriginals beschilderde grotten. De tekeningen geven een beeld hoe ze op dieren jaagden en laten leefgewoontes van vroeger zien. Verder naar het zuiden waren een aantal "Bush fires" geweest. Deze ontstaan wanneer het lange gras plat gewaaid ligt en door de zon verwarmt wordt. Soms wordt het gras aangestoken om te voorkomen dat een groot gebied afbrandt. Op deze manier hebben de rangers en de brandweermannen de bush fire meer onder controle.

Dag 7

Vroeg vertrokken van Mataranka Homestead Campsite naar Rennersprings. Tijdens de rit zagen we stieren onder een boom langs de kant van de weg staan. Het vee wordt in het najaar bij elkaar gedreven en vervoerd naar de veemarkt in Adelaide of Darwin. De omgeving veranderde van een boomrijke naar meer lege vlaktes. Rijden op de Stuart Highway is erg vermoeiend, omdat er weinig afwisseling in het landschap is en de weg weinig bochten heeft. Er rijden road trains, dat zijn vrachtwagen combinaties van ongeveer 50 meter lang. Zo'n combinatie bestaat uit een truck en 3 trailers. Ze vervoeren goederen van Adelaide naar Darwin en andersom. Tijdens 6 uren rijden, zijn we 7 wagens en 3 road trains tegen gekomen. In Rennersprings staat alleen een garage met benzine pomp en een motel met restaurant. Toen wij er waren was er ook een bijeenkomst van de Harley Davidson Club, uit heel Australië aanwezig.

roadtrain Roadtrain

Dag 8

's Morgens om 7 uur vertrokken we richting Alice Springs, dit ligt ongeveer 750 km van Rennersprings. Onderweg zijn we gestopt bij Devils Marble in Devils Marbles Con Reserve. In de rotsformaties daar, zijn scheuren ontstaan doordat het regenwater 's nachts bevroor. Na het smelten van het ijs en de hoge temperaturen kwamen er scheuren in de rotsen. 35 km ten noorden van Alice Springs staat langs de Stuart Highway een Steenbok keerkring monument. Achter een appartementenblok van het hotel in Alice, ligt een berg waar bergwallibice leven. Deze wallibice zijn erg nieuwsgierig omdat ze vaak gevoerd worden door toeristen. Men kan bij de receptie zaden halen en de bergwallibice gaan voeren.

Devils Marbles Devils Marbles

Berg walliby Berg walliby

Dag 9

De volgende ochtend naar Alice Springs gegaan. Daar heb ik het Royal Flighing Doctors Museum bezocht. 's Middags vertrokken we naar Kings Canyon Resort in Watarrka National Park. Onderweg sprokkelden we hout voor een kampvuur.

Dag 10

Vanwege de hoge temperatuur in middag hadden we besloten om vroeg naar Kings Canyon te gaan. Bruce had op een afstand gezien dat het erg rustig was en hij wou niet de moeilijke klim in begin doen. Deze klim bestond uit een zeer steile en nauwe trap naar boven. Daarom had hij besloot om tegen de toeristische route in te lopen. 's Avonds hebben we de zonsondergang bij Ayers Rock (Uluru) gefotografeerd en op de camping een kampvuur gemaakt.

Kings Canyon Kings Canyon

Dag 11

's Morgens naar Ayers Rock gegaan om rond de Rock te wandelen. Aan de voet hiervan zijn een aantal grotten die door de Aboriginals zijn gebruikt en waar ze tekeningen in hebben gemaakt. Deze mogen niet gefotografeerd worden, vanwege de spirituele waarden. Voor de zonsondergang een wandeling gemaakt op een begaanbaar gedeelte van de Yulara, maar deze zonsondergang was minder spectaculair dan van de Uluru, dit vanwege de wolken.

Ayers rock Ayers rock

yulara Yulara

Zonsondergang bij Yulara Zonsondergang bij Yulara

Dag 12

De volgende ochtend zijn we vroeg naar Coober Pedy vertrokken. De vegetatie verandering onderweg is goed zichtbaar. Er staan steeds minder bomen en struiken, totdat er alleen maar gras (tall grass) te zien is. De laatste maand had het zelfs in de woestijn geregend. Daarom was er meer gras dan zand te zien. Onderweg zagen we een aantal emoes en koeien. Tijdens de rit wordt er gewaarschuwd voor overstekende kangoeroes, wallibice, overstromingen (floodway) en eventuele gladheid (als plaatje een kangoeroe met een ijsmutsje en ski's, met daaronder een slingerende weg, met tekst "when wet"). Ver voor Coober Pedy kwamen we nog een aantal waarschuwingen voor explosies, oude mijnen/ventilatie schachten. Ongeveer 40 km ten noorden van Coober is een doorgang van de "Dog Fence" voor de Stuart Highway. Onze slaapplaats in Coober Pedy is in een oude opaal mijn die verbouwd is tot een Inn. In het dorp mag niet gegraven worden, maar wel voor een huis uitbreiding, echter alleen naar beneden of in de richting van de buren, maar de gangen mogen niet in contact komen met de buren. Het zijn allemaal mijnwerkers en claim-eigenaren.

Coober Pedy Coober Pedy

Dag 13

De volgende dag rond koffie tijd, hadden we een rondleiding in een oud gedeelte van een opaalmijn en in een huis in een opaalmijn. Voor die rondleiding een film gezien over de geschiedenis van opaal in Australië en de geschiedenis van Coober Pedy. 's Middags vertrokken we naar William Creek. In de buurt van Lake William is een oud reparatie station van de "Old Ghan Rail route". Deze is bereikbaar via een onverharde weg. In het regenseizoen is deze weg niet begaanbaar. Tijdens het rijden in de Outback, is het de gewoonte om elke mobilist te groeten. Dit is een teken dat alles goed gaat. Dit doe je ook als je stil staat langs de weg. Wanneer je dit niet doet, denkt men dat je pech of een ongeluk hebt. De omgeving van William Creek is bekend om de vliegen. In de winter (regenseizoen) regent het bijna constant. Hierdoor komen de koeien om van het tall grass te grazen. De vliegen laggen hun eitjes in de verse koeien vlaai's. In de zomer komen ze uit en er ontstaat een oneindige cirkel. De vliegen zijn de meest actief in de ochtend voordat de temperatuur rond de 20 graden is. Ze zoeken naar vocht met zout gehalte. Bij ons is in dit geval de neus, oren, ooghoeken en de mond. Lake William is een hele grote zoutmeer en deze ligt in de buurt van William Creek, daarom is William Creek bekend in Australië voor zijn vliegen.

Dag 14

Heel vroeg vertrokken, voordat de zon was opgekomen, dit in verband met de grote hoeveelheid vliegen. Halverwege de middag kwamen we aan in Angorichina Village, in het Flinders Rangers National Park. De vegetatie is duidelijk veranderd. Angorichina Village is gelegen in een boomrijk gebied met rotsen.

Dag 15

De volgende ochtend vertrokken naar Wilpena, het hoogst gelegen camping in Australië. 's Middags een gezamenlijke wandeling van een uur, daarna een wandeling naar keuze, of terug naar de camping of naar de top van een berg, met het uitkijkpunt van het gebied. Onderweg stond ik oog in oog met een kangoeroe van 2m hoog.

Bruce Bruce (reisbegeleider / gids)

Dag 16

De volgende ochtend vertrokken we naar Adelaide. 's Middags in Clare Valley de plaatselijke port geproefd. Tegen de avond een rond rit door Adelaide en afscheid genomen van Bruce.

Dag 17

De hele dag door de stad gewandeld, musea en kunstgaleries bezocht.

Dag 18

's Morgens vroeg vertrokken naar Robe. Het landschap veranderde van berg- en heuvelachtige naar een vlak landschap. Toen we in de buurt van de kust naderde werd het landschap naar heuvelachtig landschap met oerduinen. Rode is een klein vissersdorp. De hoteleigenaar was erg vriendelijk en had veel belangstelling voor "the Outback".

Dag 19

Weer 's morgens vroeg vertrokken naar Port Fairy. De Princess Highway voer ons via een heuvelachtig gebied naar de zuidelijke oceaan van Australië. Port Fairy is een Iers vissersdorp, vroeger heette het ook wel Dublin.

Dag 20

's Morgens vertrokken naar Melbourn. De trip ging langs de kust over de Ocean Road. We zijn een aantal keren gestopt bij de kust. De oceaan heeft er prachtige eilanden en een soort brug gemaakt. Ook zijn er grotten en zeer gevaarlijke inhammen. Net voorbij Lorne hebben we een wandeling door een regenwoud gemaakt, waar we een paar koala's zagen.

London Bridge London Bridge

Rots eilandjes Rots eilandjes

Dag 21

Door Melbourn gewandeld. Ik heb o.a. Queen Victoria market bezocht.

Dag 22

Weer vroeg vertrokken naar Beechworth. Dit is een klein dorpje.

Dag 23

Vertrokken naar Crockwell, vroeger wel Belfast genoemd. 's Middags een wandeling gemaakt naar het parlements gebouw van Canberra. We begonnen op het kruispunt North Bourn Avenue en London Circuit naar de Vernon Circle. Vervolgens over de lange Commen Wealth Avenue. Over de brug, dan links af in de richting van het oude parlements gebouw, dan naar rechts langs de Federation Mall naar het parlements gebouw. Op het dak van het parlements gebouw is in de verte het Australian War Memorial te zien. Het lijkt dichtbij, maar het is toch nog 10 km verder op.

Dag 24

's Morgens uitgezwaaid door de hotel eigenaren en vroeg vertrokken naar Lithgow. 's Middags een wandeling door Bathurst gemaakt. In deze plaats zijn nog een aantal oude huizen en gebouwen. Een van die gebouwen is een nog in dienst zijnde (gerestaureerd) treinstation. Lithgrow was een dorp van de goudmijnen. Aan een paar gebouwen is dat nog te zien. Recht tegenover het pub/hotel kan je nog steeds een stukje grond claimen om goud te delven.

Dag 25

De volgende dag vertrokken we naar Sydney. Onderweg nog een paar keer gestopt in het Blue Mountains National Park. Hier groeien eucaliptes bomen. De bladeren scheiden eucaliptes olie af. Op een zonnige dag weerkaatst het zonlicht door de olie. Dit geeft een blauw waas over de bomen. Daarom heet het dan ook Blue Mountains. De eerste stop was bij een aantal watervallen en valleien. De tweede stop bij de "Three Sisters". Volgens de aboriginal legende ging het om 3 zussen die verliefd waren op 3 jongens van een andere stam. Van straf veranderden de goden de zussen in steen.

Bleu mountain 1 Bleu mountain

Bleu mountain 2 Bleu mountain

Bleu mountain 3 Bleu mountain

Bleu mountain 4 Bleu mountain

Dag 26

Na een goede nachtrust en ontbijt, een wandeling van af het kruispunt Darlinghurst Road en Maclay street, over Wylde street, langs de Sydney Fleet Base (over Cowper Wharf Roadway) naar Mrs. Macquaries Point. Via de Botanic Gardens naar het Sydney Opera House. Het Opera House bezocht en daarna een buskaartje gekocht in de "explorer bus" van Sydney.

Dag 27

Een wandeling gemaakt over de boog van de brug in de buurt van de harbour.

Dag 28

Rond de middag vertrokken naar het vliegveld van Sydney. Tijdens het ophalen van de tickets waarschuwden het balie personeel ons dat er een scherpe controle is bij de douane. 's Avonds in Kuala Lumpur (locale tijd) was er weer een controle, waarbij je de handbagage open moest maken en werd gefouilleerd.

Dag 29

's Morgens vroeg op Schiphol aan gekomen. Een paar mensen werden aangewezen voor een extra controle.